Lohjan Maamiesseuran säätiö

Lohjan Maamiesseuran säätiö sai perustamisluvan 03.08.1998.
Lohjan Maamiesseura lahjoitti tarvittavan peruspääoman ja luovutti samalla säätiölle silloisen Valistustalo Oy:n osakekannan, mikä kokonaisuudessaan tuli säätiön omistukseen ja hallintaan.
Osakeyhtiö on myöhemmin purettu ja näin säätiö omistaa kiinteistön rakennuksineen.

Säätiön tarkoituksena on sääntöjen mukaan myöntää avustuksia maatalouden piirissä toimiville yhteisöille, jotka toimivat lohjalaisten masaseutuyrittäjien etujen kehittämäksi, tekemällä jäsentensä ammattitaidon parantamiseksi neuvontaa, koulutusta ja muilla tavoin huolehtia metsä- ja maataloudesta toimeentulonsa saavien jäsentensä etujenvalvomista sekä heidän muiden oikeuksien turvaamista paikkakunnalla.
Säätiö voi jakaa avustuksia yksityisille maa- tai metsätalouden harjoittajille, siihen ammattiin valmistuvalle  tai alan opiskelijalle, heidän taloudellisen aseman turvaamiseksi.

Lisäksi säätiön takoituksena on edistää maaseutuelinkeinojen kehittämistä paikkakunnalle, järjestämällä koulutusta, tiedotusta ja julkaisutoimintaa sekä ylläpitämällä hallussaan olevia kiinteistöjä.